|
|||||||||||||
Maklumat Individu/ Organisasi |
|
||||||||||||
Bentuk perniagaan |
MADU KELULUT |
||||||||||||
Kisah kejayaan |
Latar belakang Pn Suhada telah menjalankan jualan produk madu kelulut kepada komuniti setempat. Pn Suhada menggunakan skill dan kebolehan yang ada padanya untuk menjalankan penjualan bagi menarik minat pembelinya.Jualan produk Pn Suhada mendapat sambutan yang baik dari kalangan kawan-kawannya.
Sebelum penggunaan ICT/ penglibatan Pedi Pendapatan bersih bulanan beliau hanya sekitar RM400 – RM600 sahaja sebulan. Selepas penggunaan ICT/ penglibatan Pedi -Dengan adanya Pusat Ekonomi Digital (PEDi) , ianya sangat membantu dalam meningkatkan Promosi perniagaannya kini. Melalui bimbingan kelas serta asas keusahawanan yang dianjurkan, beliau dapat meningkatkan lagi kemahiran dalam berniaga secara ‘online’ dengan mempromosikan secara meluas perkhidmatannya. Pendapatan bersih bulanan beliau kini telah menigkat hampir 2 kali ganda dan mencecah sekitar RM200 – RM500. |
||||||||||||
Penggunaan PI1M |
Apa yang dipelajari melalui Pedi - Mempelajari cara membuat promosi dan pemasaran online melalui Shopee, Whatsapp, dan Dashboard (My Shop). - Mempelajari teknik mengambil gambar dan membuat penyuntingan terhadap perkhidmatan yang disediakan dengan terperinci, betul dan berkualiti bagi tujuan pengiklanan - Mempelajari Ms. Office bagi memudahkan pengiraan tempahan, pengiraan untung/ rugi - Mempelajari cara mengambil order melalui FB dan Shopee.
Bagaimana Pedi membantu perkembangan perniagaan / peningkatan tahap kemahiran ICT
- PI membantu mempromosikan perkhidmatan yang disediakan - Memberi kelas bimbingan asas keusahawanan / ilmu tambahan - Penguasaan teknik perniagaan melalui promosi dan hebahan secara online - Penguasaan terhadap pengurusan FB (Page) dan Shopee |
||||||||||||
Online Platform
|
|
||||||||||||
Gambar & Keterangan |
i) Bengkel Latihan ICT/ Keusahawan yang dihadiri
ii) Produk / Hasil Transformasi
iii) Promosi di Media Sosial
|
||||||||||||
Maklumbalas |
Keberkesanan penubuhan Pedi benar-benar memberi manfaat kepada seluruh penduduk sekitar kerana dapat melahirkan lebih ramai usahawan disamping dapat mempelajari ilmu ICT. Selain itu, penubuhan Pedi juga sangat membantu komuniti setempat kerana banyak kemudahan disediakan terutamanya capaian internet.
|
USAHAWAN ONLINE PRODUK PERTANIAN
Nama : Robiatulhadawiyah Umur : 26 tahun Ahli : 2017 |
Latar belakang
Merupakan ahli aktif di PIK Kandis. Sering menyertai program yang dianjurkan oleh PIK Kandis seprti bengkel usahawan, pertandingan video kreatif dan lain-lain.
Sebelum penggunaan ICT/ penglibatan PI
Penjualan hanya berfokus pada rakan-rakan terdekat dan ahli keluarga.
Selepas penggunaan ICT/ penglibatan PI
Selepas menyertai latihan dan kelas keusahawanan yang dijalankan, Robiatulhadawiyah kini yakin untuk berjinak-jinak mempromosi produk di platform Shopee. Beliau membuat "boost" produk beliau setiap hari mengikut jadual yang ditentukan olehnya supaya target audiennya mengetahui mengenai produk beliau.
Nama : Nur Syahirah binti Mohd Saki Umur : 19 tahun Ahli : 2019 |
Latar belakang
Merupakan seorang pelajar Diploma Seni Bina Kolej Kemahiran Tinggi MARA (KKTM) Pasir Mas.
Sebelum penggunaan ICT/ penglibatan PI
Penglibatan di PI sekadar pengguna biasa yang datang untuk menyiapkan tugasan seperti kerja sekolah dan melayari internet di masa lapang.
Selepas penggunaan ICT/ penglibatan PI
Selepas beberapa kali menyertai kelas komputer yang diadakan, Nur Syahirah kini dapat menguasai asas komputer dan asas Internet serta dapat mengendalikan komputer untuk kegunaan harian dalam menyiapkan tugasan diploma.
USAHAWAN ONLINE BEG TANGAN WANITA
Nama : Nur Liyana binti Afri Umur : 27 tahun Ahli : 2020 |
Latar belakang
Merupakan ahli baru di PIK Kandis. Aktif menyertai program yang dianjurkan oleh PIK Kandis seprti bengkel usahawan, pertandingan video kreatif dan lain-lain.
Sebelum penggunaan ICT/ penglibatan PI
Penjualan hanya berfokus pada rakan-rakan terdekat dan ahli keluarga.
Selepas penggunaan ICT/ penglibatan PI
Selepas menyertai latihan dan kelas keusahawanan yang dijalankan, Nur Liyana kini yakin untuk mempromosi produk jualan beliau di platform Shopee. Beliau membuat "boost" produk beliau setiap hari mengikut jadual yang ditentukan olehnya supaya target audiennya mengetahui mengenai produk beliau. Jualan beliau juga menunjukkan peningkatan positif.
USAHAWAN ONLINE KRAFTANGAN - BAKUL ROTAN
Nama : Suhairi bin Mohamad Umur : 41 tahun Ahli : 2015 |
Latar belakang
Merupakan anak mukim Telong dan aktif menyertai program anjuran Perpustakaan Desa dan Pusat Internet Kandis.
Sebelum penggunaan ICT/ penglibatan PI
Penjualan hanya berfokus pada rakan-rakan terdekat dan ahli keluarga.
Selepas penggunaan ICT/ penglibatan PI
Selepas menyertai latihan dan kelas keusahawanan yang dijalankan, Encik Suhairi kini menguasai jualan secara online dan yakin untuk mempromosi produk beliau di platform e-dagang.